Maria Bieşu - „Primadona Operei Naţionale din Republica Moldova” - s-a născut la 3 august 1935, în satul Volontiri, judeţul Cetatea Albă, România (astăzi raionul Ştefan Vodă, Republica Moldova), şi s-a stins la 16 mai 2012, într-un spital din Chişinău, în urma unei grele suferinţe.
Talentul şi dragostea pentru muzică le-a moştenit de la mama sa, care era o cunoscută cântăreaţă în sat.
Maria a absolvit şcoala din localitatea natală, apoi o instituţie cu profil agrar, din oraşul Leova.
În 1955 a fost admisă - fără examene - la Conservatorul de Stat din Chişinău, după ce a interpretat o romanţă de Liszt şi aria din „Dama de Pică”, impresionând examinatorii şi primind cea mai mare notă.
În anii studenţiei lua parte în mod activ la o multitudine de activităţi culturale, era solistă a Orchestrei de muzică populară „Fluieraş” - în cadrul căreia a debutat cu piesa „Struguraş de pe colină”, la un concurs raional..
Imediat după finalizarea studiilor, în 1961, a fost invitată de însuşi ministrul Culturii, la Teatrul de Stat de Operă şi Balet din Chişinău.
În 1965, a urmat un stagiu la Teatrul „La Scala” din Milano, pregătind rolurile principale de soprană în limba italiană din: „Tosca”, „Madame Butterfly”, „Aida” şi „Trubadurul”, fiind apreciată chiar de directorul general.
În acelaşi an, a fost invitată de către Teatrul Mare din Moscova, pentru a interpreta rolul „Tatianei” din opera „Evgheni Oneghin”, impresionând şi aici prin calităţile vocale deosebite şi primind propunerea de a colabora permanent cu instituţia.
În 1966 a primit Premiul III la Concursul Internaţional „P. I. Ceaikovski” - Moscova, iar în 1967, la Tokio - Premiul I şi Cupa de Aur - pentru cea mai bună interpretare a rolului din „Madame Butterfly”.
Totodată, a fost laureată a Premiului Fondului „Irina Arhipova” şi a primit Medalia de Aur.
După premiul de la Tokio, a jucat pe marile scene ale lumii, la: Moscova, Paris, Sydney, Varşovia, Heksinki, Tbilisi, Leningrad etc şi a susţinut turnee în oraşe din Japonia, Cuba, Israel şi Australia.
În 1987 a devenit preşedintele Uniunii Muzicienilor din Republica Moldova, iar în 1992 - vicepreşedinte al Uniunii Mondiale a Muzicienilor (Moscova).
În ciuda vieţii grele pe care a dus-o şi a problemelor de sănătate pe care le-a avut, Maria Bieşu a fost înzestrată cu calităţi deosebite în ceea ce priveşte: vocea, muzicalitatea şi talentul actoricesc.
În repertoriul său a adunat peste 30 de roluri diferite ca stil, complexitate şi concepţie, în creaţii precum: „Don Carlos”, „Nabucco”, „Turandot”, „Tosca”, „Evgheni Oneghin”, „Aida”, „Othello”, „Trubadurul”, „Balada eroică”, „Paiaţe”, „Aleko”, „Vrăjitoarea”, „La Boheme”, „Cavalera rusticana”, „Dido şi Aeneas”, „Aici e linişte în zori”, „Alexandru Lăpuşneanu”, „Un Ballo in maschera” etc.
Un punct culminant al carierei sale este considerat rolul „Norma”, din opera lui V. Bellini, care i-a consolidat poziţia de artistă cu o forţă dramatică extraordinară.
În timpul vieţii îşi dorea să devină Chişinăul un centru al muzicii de operă, motiv pentru care, în septembrie 1990, a inaugurat primul Festival Internaţional al starurilor de operă şi balet, sub genericul „Invită Maria Bieşu”. După moartea artistei, denumirea s-a schimbat în Festivalul Internaţional „Maria Bieşu”, în prezent - unul dintre simbolurile culturii din Basarabia.
La două zile de la decesul Mariei Bieşu, Guvernul Republicii Moldova a decis ca Teatrul de Operă şi Balet din Capitala ţării să-i poarte numele.
Titluri şi distincţii primite:
- „Artistă Emerită a RSSM”;
- „Artistă a Poporului din Republica Moldova”;
- Laureată a Premiului de Stat al RSSM;
- „Artistă a Poporului din URSS”;
- membru de onoare al Academiei de Ştiinţe a Republicii Moldova;
- academician „Doctor Honoris Causa”;
- Ordinul „Semnul de Onoare”;
- Ordinul „Drapelul Roşu în Muncă”;
- Premiul „Lenin”;
- Ordinul „Lenin”;
- „Erou al Muncii Socialiste, Steaua de Aur şi Ordinul Lenin”;
- „Ordinul Republicii” în grad de Cavaler;
- Ordinul Naţional „Steaua României” în grad de Comandor;
- Medalia „Mihai Eminescu”;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu