marți, 11 mai 2021

La mulţi ani, Jolt Kerestely!

„Mă numesc Jolt Kerestely, m-am născut la 12 mai 1934, în comuna Şiclod, Judeţul Harghita.

După un an de zile, familia s-a mutat în comuna Cuieşd, Judeţul Mureş.

Tatăl meu a fost preot reformat, iar mama casnică.

Clasele primare le-am urmat în comuna Cuieşd, după care m-am înscris la Liceul Nr. 1 Bolyai din Târgu Mureş, iar paralel am urmat şi Şcoala de Muzică din localitate, la secţiile fagot şi pian.

După patru clase de Liceu, am urmat Şcoala Medie Tehnică Metalurgică din Târgu Mureş.

După absolvirea Şcolii Tehnice în anul 1952, printr-o decizie ministerială, am fost repartizat la Întreprinderea de Construcţii Siderurgice Hunedoara, unde am lucrat doi ani în calitate de Referent Tehnic.

În această perioadă am desfăşurat o intensă activitate cultural-educativă, făcând parte din Ansamblul Tineretului din Centrul Siderurgic Hunedoara.

Din pricina „originii nesănătoase”, cum se spunea pe acea vreme (tatăl meu fiind preot), între 10 aprilie 1954 şi 1 noiembrie 1956 am satisfăcut stagiul militar la detaşamentul de muncă minieră din Petroşani (DRDM 7) - 2 ani şi 6 luni, unde am lucrat în mină ca ajutor de miner, apoi ca strungar la uzinele miniere din Petroşani.

După un an de zile am fost detaşat la Ansamblul Artistic, unde am cântat în orchestră ca pianist şi acordeonist.

După terminarea stagiului militar în noiembrie 1956, m-am mutat la Cluj Napoca.

Întrucât m-am lăsat la vatră după începerea cursurilor, nu m-am putut prezenta la examenul de admitere. Cu aprobarea Rectoratului Conservatorului „Gh. Dima” din Cluj, mi s-a permis frecventarea cursurilor Facultăţii de compoziţie, pedagogie şi dirijat, ca audient.

În această perioadă am activat ca dirijor la Ansamblul de Estradă C.F.R. Cluj, la Uzinele de pielărie „I. Herbac”, la P.T.T.R. şi la fabrica de confecţii „Flacăra” din Cluj.

Începând cu toamna anului 1958, în urma examenului de admitere susţinut, am devenit student la Conservatorul de Muzică „Gh. Dima” din Cluj.

Am absolvit Conservatorul de Muzică în 1963, cu examen de stat.

În ultimii doi ani de studii am lucrat la Institutul Pedagogic de 3 ani, la catedra de Muzică, în calitate de corepetitor.

Din toamna anului 1964, am venit în Bucureşti şi am fost angajat ca Regizor Muzical la Radio-Televiziunea Română, unde am lucrat timp de 30 de ani.

Sunt membru al Uniunii Compozitorilor din anul 1976.

Am debutat ca şi compozitor de muzică uşoară la Radio Cluj, în anul 1958.

Cu venirea mea la Bucureşti, activitatea componistică s-a îmbogăţit cu debutul oficial în anul 1965, cu melodia „Primul pas” înregistrată la Radio Bucureşti, avându-l ca solist pe C-tin Drăghici.

Au urmat multe alte lucrări cu care am participat la diferite festivaluri şi spectacole. Am înregistrat mai multe discuri şi am avut numeroase imprimări Radio şi TV.

M-a preocupat de asemenea un lucru foarte important - orchestraţia. Am prelucrat şi orchestrat pentru toate tipurile de orchestră. Forţa creaţiei mele (dacă îmi pot permite) constă în melodicitate, armonizare logică, la care se adaugă orchestraţia adecvată pentru fiecare piesă - fără şablon.

Stilul meu componistic s-a lărgit, situându-se undeva între muzică uşoară cu linii largi şi apropiindu-se de canţonetă, romanţe, poate şi pentru faptul că mulţi cântăreţi de operă şi operetă m-au rugat să scriu pentru ei. Printre aceştia se numără: Valentin Teodorian, Ludovic Spies, Angela Gheorghiu, Daniela Vlădescu, Elvira Cârje, Sanda Şandru, Cornelia Angelescu, Liliana Pagu, George Lambrache, Dorin Teodorescu, Eugen Fănăţeanu, Cleopatra Melidoneanu, Marcel Pavel.

De asemenea, am compus zeci de cântece pentru copii, muzică originală de teatru, muzică de film de desene animate, spectacole de revistă, Music-Hall-uri.

În anul 1994, după 30 de ani de muncă la RTVR ca Regizor muzical, m-am retras în studioul muzical personal, unde desfăşor o activitate bogată împreună cu fiul meu, Andrei.

Sunt căsătorit din anul 1964, soţia mea, Roxana Aura - a fost profesoară de Engleză la Liceul „Sfântul Sava” şi la Liceul „G. Coşbuc”. Fiica mea, Melinda Laura, a terminat Facultatea de Limba şi Literatură Engleză, este profesoară la Liceul „G. Coşbuc”, iar Andrei a terminat Facultatea de inginerie de sunet din Germania (School of Audio Engineering - Muenchen).”

Autor: Jolt Kerestely

 

Melodii premiate:

1. „Cine, cine poate şti?” - Premiul Concursul „Teletop” – 1973;

2. „Copacul” - Premiul III - Festivalul „Mamaia” – 1975;

3. „Plaiuri de poveşti” - Diplomă - Festivalul Cântecului pentru Tineret şi Studenţi - 1975;

4. „Dedicaţie” - Premiul R.T.V. „Cântăm pentru voi” – 1976;

5. „Tinerii spun vieţii prezent” - Premiul U.T.C. – 1979;

6. „Drumul nostru” - Titlul de laureat - Concursul de Muzică Uşoară „Melodii ’79”;

7. „Dragoste târzie” - Premiul I  - „Crizantema de Aur” – Târgovişte – 1981;

8. „Scump ghiocel de primăvară” - Premiul Special al Uniunii Compozitorilor din România - Târgovişte – 1981;

9. „Să nu te joci cu dragostea” - Premiul publicului - Concursul de Muzică Uşoară „Melodii ’82” şi Diploma pentru orchestraţia piesei;

10. „Tăcutele iubiri” - Premiul III – Festivalul „Mamaia” – 1986 şi Titlul de Laureat - Concursul de Muzică Uşoară „Melodii ’86”;

11. „Visez o primăvară” - Titlul de Laureat - Concursul de Muzică Uşoară „Melodii ’87”;

12. „Trăieşte-ţi viaţa!” - Menţiune - Concursul de Muzică Uşoară „Bucureşti ’99”;

13. „Unde ai fost?” - Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor pe anul 2000;

14. „Rugăciune” - Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor pe anul 2004;

15. „Iarăşi vine circul” - Festivalul de Muzică pentru Tineri „Suflet de stea”- Aleşd;

16. „Ştiu destule” – Festivalul – Concurs de Muzică Uşoară pentru Copii „Fulg de nea” – Braşov – 2007;

17. „Dai abbracciami” - Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor pe anul 2008.

Alte premii şi distincţii:

- 2001 – Premiul de Excelenţă pentru întreaga activitate profesională – Festivalul „Mamaia”;

- 2002 – Diploma de Excelenţă – Ministerul Culturii şi Cultelor;

- 2004 - Premiul de Excelenţă - Festivalul „Mamaia”;

- 2004 – Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler;

- 2006 - Premiul de Excelenţă pentru toată activitatea componistică;

- 2012 - Trofeul „Mamaia Copiilor”;

- „Discul de Aur” - pentru întreaga activitate muzicală de compozitor şi pentru colaborarea artistică cu Casa de Discuri „Eurostar”

 

Discografie:

1. „Melodii de Jolt Kerestely” – 1976;

2. „Mesevilag” („Lumea basmelor”) - melodii în limba maghiară – 1980;

3. „Lumea de dragoste” (selecţii) – 1981;

4. „Tăcutele iubiri” – 1997;

5. „Buzunare secrete” (interpret Cătălin Crişan) – 1999;

6. „Râzi, copile, zi de zi” (Grupul „Orangeplay”, Prof. Cristina Livezeanu) – 2002;

7. „Clipa de muzică” (Grupul vocal „BimBam”, Prof. Cristina Kis) – 2003;

8. „Miau, miau, sunt o biată pisicuţă” (Grupul „Orangeplay”, Prof. Cristina Livezeanu) – 2004;

9. „Portativul copiilor”;

10. „Cântaţi cu noi, dansaţi cu noi” (Grupul vocal „BimBam”, Prof. Cristina Kis);

11. „În paşi de step” (interpret: Alina Păun);

12. „O viaţă pentru muzică” - vol. 1 şi vol. 2 - Album lansat cu ocazia împlinirii vârstei de 75 de ani;

13. „Steaua mea” (interpret: Paul Surugiu – Fuego);

14. „Nu sunt singur” (interpret: Paul Surugiu – Fuego);

15. „Copacul cu cântece” - vol. 1 şi 2;

16. „Poveşti sentimentale”.

Un comentariu: